zaterdag 4 april 2015

Kip & Ei

Ik heb altijd kippen willen hebben! Ze zijn grappig en doen me denken aan mijn vakanties in Griekenland bij mijn oma. Ik dacht toen al, "Als ik later groot ben, neem ik kippen", maar voor kippen heb je toch wel een ruime tuin nodig?
Omdat ik een mini tuin heb, (zeg maar meer een terras(je) was het houden van kippen geen optie.

Toch heb ik vorig jaar een kip geadopteerd. Het was zomaar een spontane actie...ik kreeg een kuikentje aangeboden en heb meteen ja gezegd:) en NEEN ik heb nog steeds geen grote tuin!




Dit is onze HotWings, (naam bedacht door mijn dochter;) toen nog een schattig klein kuiken dotje.

Mijn kippen vriendin is er één van het Araucana kippenras. De Araucana is een in Zuid-Amerika ontstaan kippenras en de rasnaam is ontleend aan de Chileense Araucanian-indianen van wie bekend is dat zij dit ras hielden.




Araucana's staan bekend om de ongebruikelijke kleur eieren die ze leggen, variërend van blauw tot turkoois. Dit ras is zeer resistent tegen ziektes. Er wordt gezegd dat Araucana eieren minder cholesterol zouden bevatten dan eieren van andere rassen, maar dit is een fabel en werd reeds weerlegd in verschillende wetenschappelijke studies. De eierschaal is wel dikker, zodat deze zelden barst bij koken. Door deze dikkere schaal is de kans op Salmonella in het ei ook kleiner.




Hoe dan ook vind ik het heerlijk om iedere dag een vers eitje te rapen in de meest perfecte Paas pastel kleur die er maar is;)




Ze is nu precies 1 jaar en een echte (verwende) huiskip! Ze is zo tam als wat en loopt 's ochtends de keuken binnen om iets lekkers te scoren van groente of fruit;) 




Ooit...als ik later groot ben, hoop ik nog eens op een boerderij te gaan wonen met nog veel meer kippen? Maar voor nu maakt één kipje me al blij:) Ik hou van mijn kippenbeest:)

✖️✖️✖️S•A•B✖️✖️✖️






Geen opmerkingen:

Een reactie posten